In het klooster van Pelouse - Reisverslag uit Rijswijk, Nederland van Loek Bosman - WaarBenJij.nu In het klooster van Pelouse - Reisverslag uit Rijswijk, Nederland van Loek Bosman - WaarBenJij.nu

In het klooster van Pelouse

Door: Loek Bosman

Blijf op de hoogte en volg Loek

10 Juni 2014 | Nederland, Rijswijk

"Quelle difference"!! Gisteren wandelde ik over de boulevard van Montreux (met standbeelden van o.a. Charley Chaplin en Freddy Mercury) langs de oever van het Meer van Geneve. Midden in de wereld van het mondaine leven.
Vanavond logeer ik in het klooster bij de zusters van Saint Maurice op een afgelegen berg in de buurt van Bex met een prachtig zicht op imposante besneeuwde bergen!

Gisteren sliep ik in een soort F1 hotelletje (bij gebrek aan onderdak vanwege het drukke Pinksterweek-end) waar de onpersoonlijke en op efficiency gerichte aanpak heerste. En vanavond at ik samen met de zusters (als enige man!!) en maakte ik vanavond de Vespers (avonddienst in de kapel) mee. Een en al hartelijkheid en vriendelijkheid en gastvrijheid en interesse in de persoon.

Het kan verkeren op zo'n ontdekkingsreis!

Het helpt me in ieder geval wel om weer met wat meer vertrouwen de bergen in te gaan. Want van een afstand zien ze er natuurlijk prachtig uit maar in de wetenschap dat ik straks naar 2600 meter moet wandelen...........
Als alles goed verloopt gaat dat vrijdag gebeuren! Een tocht van 9 uur naar de top van de Sint Bernard. Uit voorzorg heb ik vanmiddag al een plaatsje gereserveerd in het klooster van de Congregation du Grand-Saint-Bernard. Dit klooster ligt op de top van de Bernardpas (op dit moment ligt er nog sneeuw op de pas) en zij ontvangen gastvrij pelgrims onderweg naar Rome.

En dan zaterdag Italie in, h et vijfde en laatste land dat ik zal doorkruisen (Vaticaanstad niet meegerekend).
Ik zie al tijden op tegen de taalbarriere maar ook in dit geval probeer ik vertrouwen te laten winnen van angst voor het onbeken de. Dat blijft één van de belangrijkste lessen tijdens deze reis.

Maar de belangrijkste opgave blijft natuurlijk om me telkens weer te verhouden met de omstandigheden die zich voordoen. En die zijn elke dag weer anders en verrassend! En ook al lukt het steeds beter om me te verhouden met al die wisselende omstandigheden, het blijft soms nog een behoorlijke opgave. Zeker als je na een lange dagetappe nog een uur moet zoeken naar je onderkomen (zoals in Lausanne) of als je met 33 graden door de wijngaarden langs het Meer van Geneve loopt. Wat dat betreft merk ik steeds duidelijker dat je "fysiek" behoorlijke invloed kan hebben op je psyche/moraal. 's Ochtends na een goede nachtrust en een stevig ontbijt ziet de wereld er vaak een stuk zonniger uit.

En over zonnig gesproken: De afgelopen Pinksterdagen waren de warmste sinds de metingen 168 jaar geleden, las ik vandaag in de Zwitserse krant. Ik bedoel maar...............

Om die reden ben ik ook heel trots op een zelfoverwinnning: Ik heb gisteren (34 graden) een klein stuk van mijn route met de boot over het Meer van Geneve afgelegd. Toen ik 's Ochtends vroeg uit de Auberge de Jeunesse vertrok om langs het Meer van Geneve richting Montreux te gaan, zag ik een boottransfer van Ouchy naar Montreux. Daar hoefde ik met die warmte dus niet lang over na te denken.............Heerlijk even op het water, zittend in de wind op het voordek...........

Waarom ben ik eigenlijk gaan lopen??!!

En even terzijde: de Zwitserse computers hebben dus weer een (bijna) gewoon toetsenbord. Alleen de Y en de Z zitten omgedraaid. Heerlijk is dat weer.

En minder terzijde: het doet me heel goed om jullie reacties op deze weblog en sms' jes te lezen!

En verder lees ik veel op mijn e-reader (Ja, zo modern ben ik dan weer wel): Bezonken rood, Bruidsvlucht, Kees, de jongen, Wallanders (Henning Mankell), Herman Hesse, Jan Siebelink, Harry Mulisch.

En ik luister af en toe muziek (meestal op de laatste wandeluren van de dag als ik minder scherp ben op de omgeving): Beethoven, Maria Mena, Passenger, Schumann, Raymond van het Groenewoud, hoboconcerten, Schindlers List en stiekem af en toe 'Mamma Mia' en 'Kruimeltje' om nog weer een beetje na te genieten van die heerlijke tijd en al die lieve mensen rond deze twee prachtige producties!

Afijn, na een kleine inzinking (combi van warmte, vermoeidheid, gebrek aan motivatie) in Lausanne heb ik de spirit weer helemaal te pakken. Het belooft de komende dagen iets minder warm te worden en hoe hoger ik ga, hoe koeler het wordt..........Het verschil tussen Martigny (waar ik morgen door de katholieke parochie wordt ondergebracht in een 'dortoire' (slaapzaaltje) en de Bernardpas waar ik vrijdag over heen ga) was vandaag 19 graden (Martigny 32 en de Bernardpas 13 graden)

En tot slot: gisteren, in overleg met Annelies besloten, dat ik in ieder geval voor 1 augustus weer in Nederland ben om onze zoon Jens uit te zwaaien die op 1 augustus voor 6 maanden op wereldreis gaat naar Midden en Zuid-Amerika!!

Als alles voorspoedig blijft verlopen moet ik een heel eind kunnen komen maar zoals al eerder gememoreerd: de reis zelf is het doel en niet Rome! (Zie de prachtige liedtekst van 'Bluesman' van Huub van der Lubbe (de Dijk)

Ik wens alle eindexamenkandidaten (neven, nichten, kinderen van vrienden en al mijn theaterleerlingen van Lyceum Ypenburg een hele positieve uitslag a.s. woensdag (morgen dus) en donderdag!!!!!!!!!!

  • 10 Juni 2014 - 20:58

    Inego En Dieuwke:

    Hoi Loek! Genieten van je verslagen en kijken steeds verlangen uit naar het volgende!
    Je bent een kanjer en idd, de weg is het doel!
    Suc6 met de hoogte- en temperatuurverschillen. We denken aan je! Veel liefs....



  • 10 Juni 2014 - 21:14

    Astrid:

    Hou vol Loek, een beer op de weg, een berg ... dit is je uitdaging. Die beer.. ach makkie en die berg ga je overwinnen! Ik heb er alle vertrouwen in. Xxxx Assie

  • 10 Juni 2014 - 21:18

    Petra Molegraaf:

    Ha die Loek,

    Wat een prachtig verslag weer.Die zusters zijn natuurlijk al lang blij om zo'n vitale man in hun midden te hebben!Wat spannend dat je nu de bergen in gaat. Wat zul je genieten van de vergezichten.
    Kees en ik hebben gister nog over je gesproken: we hebben 2 dagen 20 km gewandeld bij bennekom-ede-wageningen en genoten van het prachtige afwisselende landschap van bossen en uiterwaarden:ik vertelde Kees onderweg het e.e.a. uit jouw reisverslagen van de afgelopen tijd. Het lijkt ons echt prachtig om te doen (hoewel we niet zo snel bij de voordeur zouden beginnen......).
    Onze voeten en benen hielden het goed, maar dan jij:dag na dag, ruim 25 km: petje af, hoor!
    Morgen inderdaad de eerste eindexamenuitslagen. We zijn reuze benieuwd.
    Loek, heel veel succes en prachtige ervaringen gewenst en vertrouw maar gewoon op jezelf want dat gaat al vier landen lang goed. Liefs en groetjes vanuit Lyceum Ypenburg. Petra

  • 11 Juni 2014 - 07:46

    Judith:

    Loek, kom snel terug, Annelies is geen partij op Wordfeud ;) (grapje Lies). Ik ben trots op je oom! Succes in de bergen! X

  • 11 Juni 2014 - 10:42

    Ellen:

    Hi Loek, het eerste berichtje van mij! Ik wist niet dat je dit bij hield! Vorige week met PR vergadering met dames van de vrijdaggroep RJT kwam je ter sprake :-) en hoorde ik het! Ik ga even lekker teruglezen om van je avontuur op de hoogte te zijn! De uitslag idd vandaag VMBO en morgen de rest. Kreeg net van frank al bericht dat de norm wiskunde heel hoog was en dat zijn leerlingen gemiddeld 7,5 hebben voor wiskunde, dus daar is hij erg blij mee! Wat gaat de tijd snel! Over behuizing RJT veel te vertellen maar helaas nog geen goed nieuws! We doen hard ons best om het voor elkaar te krijgen! Wel dat we ons 40 jarig jubileum in het weekend van 13 en 14 december gaan vieren, dus noteer het alvast :-) Loek, geniet ervan!

  • 11 Juni 2014 - 11:40

    Joop Van Hecke:

    Ha Loek,

    Verstandig dat je het tochtje op het meer niet hebt laten schieten. Verkoeling en verpozing hoe kort ook doet een mens goed. Kon je even genieten van het uitzicht zonder vermoeienissen, heerlijk toch.
    Sterkte op je tocht naar boven, maar je bent een kei dus dat gaat goed komen. Geniet en laat ons horen hoe het is gegaan.

  • 15 Juni 2014 - 10:40

    Yvonne Mulder:

    Lieve Loek,

    Super dat je dit zo goed kan volhouden! En wat een wijsheid zal het je brengen! De examenfeestjes vieren hoogtij op dit moment, geweldig dat zoveel leerlingen zobder her zijn geslaagd!

    Tot later!
    yvonne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Loek

Actief sinds 17 Maart 2014
Verslag gelezen: 455
Totaal aantal bezoekers 24913

Voorgaande reizen:

19 April 2014 - 23 Augustus 2014

Alle wegen leiden naar Rome...

Landen bezocht: