Weggaan is iets anders....... - Reisverslag uit Rijswijk, Nederland van Loek Bosman - WaarBenJij.nu Weggaan is iets anders....... - Reisverslag uit Rijswijk, Nederland van Loek Bosman - WaarBenJij.nu

Weggaan is iets anders.......

Door: Loek Bosman

Blijf op de hoogte en volg Loek

31 Mei 2014 | Nederland, Rijswijk

Wegaan is iets anders
dan het huis uitsluipen
Zacht de deur dichttrekken
achter je bestaan en niet
terugkeren.Je blijft iemand
op wie wordt gewacht.

Weggaan kun je beschrijven als
een soort van blijven. Niemand
wacht want je bent er nog.
Niemand neemt afscheid
want je gaat niet weg.

Rutger Kopland

Zaterdag 31 mei in mijn onderkomen in Frasne-le-Chateau, een verstild dorpje in de buurt van Besancon. Mijn 43e wandeldag zit er op en ik heb nog steeds een 'bonne route' en 'bonne courage'.
Op dit moment heb ik 967 kilometer gelopen en in de verte zie ik de hogere heuvels en het middelgebergte (Jura) al opdoemen. Over een week of twee zit ik al op mijn hoog(s)te punt: de Bernardpas in de Alpen/Zwitserland!! En daarna Italie in..........Ik zie nu al op tegen de taalbarriere die ik tegen ga komen daar.

Dat ik dit allemaal nog mag meemaken op mijn zestigste!
Afgelopen woensdag 28 mei vierde ik mijn zestigste verjaardag in Langres, in het bijzijn van mijn goede vrienden Gerard (die speciaal voor deze gelegenheid naar Frankrijk is gekomen!) en John die mij een kleine week als mede-pelgrim heeft vergezeld.

Ik bevind mij nu dus helemaal op de Via Francigena, een prachtig Europees pelgrimspad dat langzaam aan populariteit wint. Dat hoor ik ook bij mijn pelgrimsverblijven. Steeds meer Nederlanders, Vlamingen en zelfs Canadezen en Amerikanen hebben dit pelgrimspad van Canterbury naar Rome ontdekt. Ik ben ook al enkele mede-pelgrims tegen gekomen.
Ieder loopt de tocht weer met andere motieven. Zo ben ik nu te gast bij de oud-burgemeester van dit dorpje met een man uit Zeeuws Vlaanderen die deze tocht maakt uit dankbaarheid voor de genezing van zijn zoontje die leukemie had! De jongen naast hem op de kamer in het Sophiakinderziekenhuis overleed maar hij is officieel genezen verklaard!
Vanaf het begin van de gevreesde ziekte heeft hij plechtig beloofd om de pelgrimstocht te lopen als zijn zoontje zou genezen!

Het blijft elke dag weer genieten van de prachtige natuur, de verstilde dorpjes en de diverse onderkomens op deze route. Ik probeer nog steeds een gemiddelde te lopen van 25 km. op een dag. Maar je bent daarbij vooral afhankelijk van de mogelijkheid om ergens te slapen en te eten.

Zo sliep ik gisteren voor 11 euro in een eenvoudig bed in een schuur/stal met de w.c. en een douche aan de overkant van de straat. Maar meestal vind je op de Via Francigena wel een adresje waar je voor 30 of 35 euro wel kunt eten en slapen bij mensen thuis.

Het is natuurlijk al bijzonder dat ik met een rugzak van 12 kg. (30 'artikelen') al 6 weken door Europa trek en eigenlijk niks essentieels mis.

Verder ben ik heel blij dat ik tot nu toe nog nauwelijks verkeerd gelopen ben of verdwaald. De allereerste keer was bij Weert in de plenzende regen en daarna nog 'n keer in Saint Severin (Belgie) maar eigenlijk mag dat geen naam hebben. Naast de routebeschrijving in mijn wandelgids gebruik ik altijd een Michelinkaart om me verder te orientieren op de wandeling van de desbetreffende dag.

Afijn, het weer zit me zeker ook niet tegen. ' Le temps fait beau' in deze regio en als je maar de hele dag door water drinkt dan komt het wel goed.
Daarnaast natuurlijik veel stokbrood met Franse kaas en af en toe een heerlijke stroopwafel die Annelies voor mijn verjaardag heeft meegegeven aan Gerard.

En verder loop ik nu elke dag met het vertrouwen dat ik straks weer gelukkig en veilig terugkeer naar de plek en de mensen bij wie ik mij uiteindelijk écht thuis voel.........................

Alle goeds voor jullie!





  • 31 Mei 2014 - 21:03

    Dieuwke En Inego:

    Cher Loek, nous te souhaitons bonne route et bon(!) courage!
    Amitiés, Inego et Dieuwke

  • 31 Mei 2014 - 21:05

    Astrid:

    Kus!

  • 01 Juni 2014 - 11:10

    Mariël:

    Gaaf die baard Loek! Niks meer aan doen ;-))

  • 01 Juni 2014 - 12:07

    Tonny En Aad:

    lieve Loek eerst nog hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag, nu begrijp ik waarom we zo goed met elkaar op kunnen schieten, kleindochter 26 mei,zoon 27 mei allemaal tweelingen leuke lieve mensen.
    Heel leuk je reis verslagen, we kijken er elke keer weer naar uit en geweldig dat alles zo goed gaat.
    Liefs Tonny en Aad.

  • 01 Juni 2014 - 12:09

    Frans Bosman:

    Zijn er ook dagen dat je alleen loopt? :) Je hebt een hoop mee loop fans, maar mocht je je vervelen loop ik ook gezellig een stukje mee. En die bergen die zijn geen probleem, denk aan de wijze woorden van je neef. Het zijn de dalen die de hoogte van de bergen bepalen!

    Sam en Frans

  • 01 Juni 2014 - 12:44

    Ilona En Britney:

    Hoi Loek,

    Nog gefeliciteerd met je verjaardag!!! Wij genieten van je reisverslagen!! En die baard staat je inderdaad goed!

    Groetjes en succes verder , Ilona en Britney

  • 02 Juni 2014 - 09:23

    Petra Molegraaf:

    Ha Loek,


    Alsnog van harte gefeliciteerd. Deze verjaardag vergeet je van je leven niet!
    Heel veel wandelplezier.
    groetjes, Petra

  • 03 Juni 2014 - 21:44

    Aad Borsboom:

    Ha Loek, wat een mooie beschrijvingen over wat je allemaal meemaakt! Ik vind het bewonderenswaardig als ik het aantal kilometers zie! Ga zo door!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Loek

Actief sinds 17 Maart 2014
Verslag gelezen: 470
Totaal aantal bezoekers 24855

Voorgaande reizen:

19 April 2014 - 23 Augustus 2014

Alle wegen leiden naar Rome...

Landen bezocht: