Zing,vecht, huil, bid, lach, loop en bewonder - Reisverslag uit Rijswijk, Nederland van Loek Bosman - WaarBenJij.nu Zing,vecht, huil, bid, lach, loop en bewonder - Reisverslag uit Rijswijk, Nederland van Loek Bosman - WaarBenJij.nu

Zing,vecht, huil, bid, lach, loop en bewonder

Door: Loek Bosman

Blijf op de hoogte en volg Loek

21 Mei 2014 | Nederland, Rijswijk

Woensdagavond 21 mei

Ik mag vanavond even op de computer van het boerengezin waar ik vanavond te gast ben. Het onweert buiten en het giet pijpenstelen.
Mijn gastheer is dolgelukkig met dit weer want dit is goed voor zijn aardappelen, graan en andere gewassen die hij samen met zijn broer verbouwt. En ik ben ook blij want ik heb vandaag nog 2 uur in de berm gelegen en gelezen en geschreven en slechts enkele druppels gevoeld.
Hopelijk is het morgen gewoon weer zonnig in Balignicourt, het gehucht van 45 inwoners waar ik vandaag na 27 km aan kwam.

Het lopen gaat steeds soepeler en dat is geen vanzelfsprekendheid want gisteren sliep ik voor het eerst met twee andere pelgrimsgangers en die liepen beiden al dagen op ontstekingsremmers (ontstoken pezen).
Wel leuk om eindelijk eens 'soortgenoten' tegen te komen en ervaringen uit te wisselen. De eerste constatering moet dan zijn dat ik hopeloos ouderwets ben met mijn telefoontje. De anderen reiwen allemaal met tablets waarop alle benodigde informatie te vinden is.

Maar ik ben wel heel trots op mijn conditie als ik zie hoe afgepeigerd de andere pelgrimsgangers s middqgs laat aankomen en hoe weinig er dan voor hen onderweg te genieten valt. Voor de meesten lijkt het toch wel een enorme prestatie te zijn om elke dag weer 20 km. te lopen.

Vanaf Reims (een prachtige stad!) loop ik nu dus de officiele route: de VIA FRANCIGENA ofwel het Franciscuspad. Deze route liep ene bisschop Sigeric in de 10e eeuw van Canterbury via Reims naar Rome en weer terug. En dat alleen om zich tot bisschop te laten wijden in Rome!
Dat laatste is niet mijn ultieme doel overigens maar de route die ik tot nu toe gelopen heb door het Noordfranse land (regio Champagne) is prachtig.Af en toe wordt er door automobilisten getoeterd en een duim opgestoken (nee, geen middelvinger!) en regelmatig wensen voorbijgqangers mij een 'Bonne route' of 'Bonne Courqge'. Dat geeft de burger moed!

Op velerlei verzoek hoop ik binnenkort een foto te kunnen plaatsen van mijn gezicht met BAARD.

En voor de volgers van mijn reis/route: de Via Francigena loopt voor mij nu verder via Bar sur Aube, Clairvaux, Langres, Besancon, Pontarlier, Lausanne, Bex, Martigny, de Bernardpas en dan via het Aostadal ga ik Italie in om bovenlangs Turijn en onderlangs Milaan over de Povlakte naar Toscane te lopen waar ik dan richting Rome zal lopen...........

Er komt gaandeweg in ieder geval steeds meer rust over me en de sleutelwoorden zijn en blijven: LEEG lopen (het hoofd leeg maken), LOS laten en VERTROUWEN. En ondertussen vooral genieten van de gastvrijheid, het prachtige landschap, de zelfredzaamheid en van al het andere dat er op mijn pad komt............

En nu wil de gastheer naar bed want hij moet morgen weer vroeg op en ik ga morgen ook weer om een uurtje of negen van stqrt voor mijn tocht naar Brienne-le Chateau.

Eigenlijk kan ik iedereen zo'n mooie, spannende, enerverende en leerzame 'ontdekkingstocht' toewensen. Al is het maar één keer in je leven. Zelfs op je (bijna) zestigste valt er nog een hoop te leren/ontdekken/verdiepen.....

Amitié,

Loek

  • 22 Mei 2014 - 08:00

    Stefanie Bootsman:

    Super Loek, dat het allemaal zo goed gaat! Respect!
    Ben heel benieuwd naar de foto met baard! :-) Heel veel succes met je verdere voetreis naar Rome.

  • 22 Mei 2014 - 17:36

    Doortje:

    fijn dat de 'reisjas' je steeds beter gaat passen kus van Doortje

  • 24 Mei 2014 - 20:58

    Ton En Jos:

    Jammer, dat wij vandaag (24-5) uit de vestingstad Langres zijn vertrokken. Anders hadden wij elkaar direct kunnen spreken. Wij wensen je veel succes en sterkte in de Alpen. groetjes van Ton en Jos

  • 24 Mei 2014 - 23:39

    Astrid:

    Follow the leader! die ene daar.... mét baard ! hihihii
    Geweldig Loek. Fantastische verslagen.
    Na je trip verwachten we toch minstens je eigen boek met al je foto's (vooral die met baard) en mooie verhalen!

    xxx

    As

  • 25 Mei 2014 - 19:49

    Petra Molegraaf:

    Lieve Loek,

    Vandaag met terugwerkende kracht al je reisverslagen gelezen. Fantastich: mooi, inspirerend en ontroerend en jaloers makend!Wat een geweldige ervaring en het genieten spat van je verslagen af. Wat ontzettend fijn dat het lopen je zo goed af gaat en om elk hoekje is weer een nieuwe ervaring: een mooi uitzicht, een bed, aardige mensen, een maaltijd, een wasserette of een barbier (hoop ik voor je)en een computer voor je verslagen.
    Helemaal niet stom dat je zonder tablet loopt. Lijkt me een onderdeel van het loslaten.
    heel veel plezier en mooie ervaringen. Ik blijf je vanaf nu ook volgen, hoor!

    Liefs en groet vanuit je geliefde Lyceum Ypenburg (je schreef het zo zelf!)
    Petra

  • 28 Mei 2014 - 07:39

    Bram LY:

    Ypenburg, 28mei 07:35 u
    Goedemorgen Loek,
    Van harte met je verjaardag !
    Groet, Bram

  • 28 Mei 2014 - 22:02

    Jos Kester:

    Loek, een heel voorspoedig en gelukkig nieuw levensjaar toegewenst. Jos

  • 28 Mei 2014 - 22:12

    Dieuwke En Inego:

    Hoi Loek, gefeliciteerd met je 60e verjaardag. Geniet van je reis!
    Bonne route. Groeten van ons beiden

  • 28 Mei 2014 - 22:12

    Dieuwke En Inego:

    Hoi Loek, gefeliciteerd met je 60e verjaardag. Geniet van je reis!
    Bonne route. Groeten van ons beiden

  • 29 Mei 2014 - 22:15

    Maarten En Sanne:

    Hallo Loek, we hebben zojuist je laatste bericht gelezen en hebben respect voor je dat je het zo goed doet! Uit ervaring weten we dat alleen reizen soms moeilijk is maar geweldig om te lezen dat je zo geniet. Wat rest is nog het verlangen om je BAARD te zien dus kom maar op met die foto.
    Gefeliciteerd nog en veel succes!

    Maarten en Sanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Loek

Actief sinds 17 Maart 2014
Verslag gelezen: 550
Totaal aantal bezoekers 24852

Voorgaande reizen:

19 April 2014 - 23 Augustus 2014

Alle wegen leiden naar Rome...

Landen bezocht: