Al wie gaan op verre reizen....................... - Reisverslag uit Rijswijk, Nederland van Loek Bosman - WaarBenJij.nu Al wie gaan op verre reizen....................... - Reisverslag uit Rijswijk, Nederland van Loek Bosman - WaarBenJij.nu

Al wie gaan op verre reizen.......................

Door: Loek Bosman

Blijf op de hoogte en volg Loek

09 Mei 2014 | Nederland, Rijswijk

'Al wie gaan op verre reizen worden armer, worden rijker, worden wijzer'
(uit mijn Pax Christi voettochtboekje uit 1973)

Alweer 21 dagen onderweg en 480 km. afgelegd.
Vanavond aangekomen in Hastiere aan de Maas. De Franse grens nadert al............
De afgelopen dagen heb ik vooral langs of in de buurt van de Maas gelopen en dat was geen straf. Een prachtige omgeving om te wandelen en zeker vandaag tussen Dinant en Hastiere. Prachtige ruige natuur (langs de klimrotsen van Freyr waar flink geklauterd werd; een vos van dichtbij gezien) en niet teveel niveauverschil! En dat is na heel veel heuvels op en af ook wel eens lekker.

Morgen verlaat ik de Maas en loop dan het gebied van de Franse Ardennen binnen. Na Belgie wordt dit dus de 2e grens die ik ga passeren.

Tot Reims volg ik eigenlijk vooral de schelpen van Santiago de Compostella. Tot aan Reims loopt die samen met het Franciscuspad dat ik volg. In Reims gaat de route van Santiago naar het zuiden (Vezelay) en het Franciscuspad (Via Francigena) gaat dan richting het oosten (Pontarlier, Alpen en Italie).

De verschillende pelgrimsonderkomens die ik tot nu toe heb gehad zijn voortreffelijk. Gastvrije mensen en betaalbaar. Wat dat betreft is elke dag weer een verrassing, zowel wat de route, het weer en de onderkomens betreft.

De slechtste bed and breakfast heb ik hopelijk ook al gehad: In Namen had ik een adresje gevonden via 'Vrienden op de fiets'. Ik kwam in een zwijnenstal terecht bij ene Tony Landano ('n Italiano). Nog nooit zo'n smerige troep meegemaakt! Maar ik leer steeds beter met de stroom mee te gaan en heb me ook nu weer weten te verhouden met de omstandigheden die ik zelf niet voor het kiezen had op dat moment.

Naast het volop genieten van de prachtige omgeving moest ik vandaag ook vaak denken aan 2 vragen van mijn theaterbrugklasleerlingen, toen ik hen vertelde van mijn pelgrimsplan naar Rome:

'Mees, heb u niks beters te doen?'
Op dit moment weet ik al zeker dat dit het beste is wat ik in deze fase van mijn leven (28 mei word ik zestig) kon doen.

'Mees, gaat u uw vrouw en kinderen dan niet vreselijk missen?'
Nou en of ik hen mis ( en dat geldt ook voor zoveel andere dierbare familie, vrienden en bekenden) maar ze zijn tijdens mijn tocht meer aanwezig dan ooit! Zo' n tijdje in 'quarantaine' leert je wel weer hoe belangrijk zij voor mij zijn.

Kortom: ik hoop/verwacht in ieder geval als een rijker/wijzer mens terug te keren in het Rijswijkse. Zoals ik in 1973 als 18-jarige ook veel rijker en wijzer terugkeerde na een voettocht met leeftijds-/geloofsgenoten
rond het thema 'Sprankels van hoop'.

A.s. zondag loopt mijn goede vriend Ton Borsboom enkele dagen met me mee. Daar verheug ik me op.

Lichaam, geest en hart voelen goed en als het weer, de mensen onderweg, de pelgrimsverblijven en de dagetappes zo blijven bevallen dan ben en blijf ik een gelukkig mens............

liefs van Loek (ook aan al degenen die jullie en mij dierbaar zijn)

  • 09 Mei 2014 - 21:38

    Astrid:

    Fantastich verslag weer Loek! Het gaat je gewedig af deze tocht. Xxx as

  • 10 Mei 2014 - 12:50

    Barry:

    Leuk stuk! Knap hoor doe het je niet na!

  • 10 Mei 2014 - 23:01

    Lenie Schuck:

    Respect en bewondering Loek.
    Doe mijn broertje de groeten morgen, veel loop plezier samen.

  • 11 Mei 2014 - 12:54

    Loek Bosman:

    Broertje,
    Weet niet of je tijd heb dit allemaal te lezen, maar wij hier in Delft zijn geabonneerd op je reisverslag en krijgen automatische een mail als je weer iets hebt geschreven. dus vanuit Delft houden we alles bij!.
    En als het weer bij jou net zo is als hier de laatste 2 dagen hoop ik dat je die wind in de rug hebt. :).
    Gaan zo je moedertje bezoeken voor de bekende Moederdag en zullen een extra bloemetje voor haar meenemen namens jou.
    Hoop dat je een leuke tijd hebt met Ton.
    Groetjes Samantha en Frans

  • 11 Mei 2014 - 23:19

    Ton En Jos:

    Hoi Loek,
    Van Patrick horden wij van jouw voettocht.
    Wij bewonderen je.
    Wij kennen jouw route niet, maar ergens eind volgend week (ca 18 mei) denken wij in Bannes (nabij Langres) te zijn, dus wie weet.
    Veel sterkte en succes van Ton en Jos

  • 12 Mei 2014 - 13:22

    Ton En Jos:

    Sorry, ca 25 mei.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Loek

Actief sinds 17 Maart 2014
Verslag gelezen: 546
Totaal aantal bezoekers 24856

Voorgaande reizen:

19 April 2014 - 23 Augustus 2014

Alle wegen leiden naar Rome...

Landen bezocht: